pondělí 4. února 2013

Tak ať je na co koukat, Honzo!

Poslední rok jsem strávil tím, že jsem se snažil svoji úchylnou zálibu v seriálu Třicet případů majora Zemana transformovat v rádoby akademický výzkum, a vyrovnat se tak se svojí 13. komnatou. Nejen kvůli tomu, aby tu práci četl i někdo jiný než autor, vedoucí a oponent, ale především proto, že to je skutečně obskurní materiál, bych se rád některým tématům věnoval i zde.

Pokud máte zájem o celý text, který je ovšem bytostně akademicky nudný a hemží se sémiotickým relativismem a diskurzivními pravidly, stáhněte si jej zde (heslo je: komunistickejfízl). Zde by to mělo být čtivější a rozdělené na několik textů: o tom, jaká je to veliká sranda, o tom, že to vůbec není super řemeslo, a především o tom, že existuje fanklub majora Zemana, která dělá spoustu divných věcí.

Ať se vám článek líbí!


Nyní k té srandě, která začala už na konci 90. let, kdy seriál vysílala Česká televize a kdy Zeman částečně vedl k tomu, že Rada ČT sestřelila ředitele ČT, poslanci sestřelili radu a nová rada slavnostně jmenovala Jiřího "George" Hodače v závěsu s Janou Bobošíkovou. Jak jsme se tehdy nasmáli, si můžete připomenout v dokumentu Radima Špačka Bezesné noci, který o následné televizní krizi vypráví.

Ta skutečná legrace ale přišla s Českou sodou, která přestříhala epizodu Kvadratura ženy, aby dostala Václava Klause "na šibenici". Jen doplnění pro méně znalé seriálu: původní postava na platně rozřeže svoji milenku nožem na chleba, kusy jejího těla dá do krabice od gramorádia a všechno to pak pošle po Vltavě. Honza pak musí celý zbytek dílu hledat hlavu, která nebyla v krabici. Skutečný historický předobraz vraha to udělal podobně, o čemž si můžete přečíst například zde.




Majora Zemana si v České sodě dopřáli ještě několikrát. Oblíbený je remix tehdejší reklamy na Johnnieho Walkera, kde oproti předloze, která vrcholí záchranou a ještě lepší budoucností spojenou s popíjením této legendární skotské whisky, se Zemanovi promítá retrospektiva rámovaná příznačně pádem do studny a doplněná daleko ošklivějším mottem.

 



Na tuto "fresku" navazovala anarchistická varianta televizní besedy, která tehdejší pokusy o odbornou diskuzi poměrně věrně zobrazovala jako účelové exhibice zcela nekompetentních lidí v čele s legendárním U. V. Filterem a babou Soustružníkovou, která neustále tahá Čtvrtníčka za rukáv.



A zábava pokračovala i v dalších letech. Když v roce 2004 a 2005 seriál vysílala TV Prima, vedlo to nejen k nadprůměrné sledovanosti, ale především k prvotřídním upoutávkám, které seriál zasadily do zcela jiného žánru od Hvězdných válek přes seriál Přátelé až po běžnou reklamu na cestovní kancelář. Autor upoutávek byl skutečně šikula (jeho jméno jsem bohužel nezjistil, ač jsem se snažil), protože se nezaměřil jen na to zásadní, jako je hudba, frekvence střihu, styl vyprávění a podobně, ale dal si s tím skutečnou práci, což je vidět hned v první ukázce, která parafrázuje Vinnetoua. Příliš rudá krev, abych tak řekl. Zde je výběr několika z nich, další lze samozřejmě najít na YouTube.








Tu poslední upoutávku na cestovní kancelář Jirky Hradce doporučuji srovnat s jednou ze skutečných reklam Exim Tours. Moc hezky to zobrazuje reklamní klišé.

Žádné komentáře:

Okomentovat